Демократизація освітньої діяльності вимагає адекватних змін і в роботі з підготовки керівних кадрів освіти, а також пошуку і впровадження методик інноваційних технологій для формування нового покоління директорів загальноосвітніх навчальних закладів. Сьогодні керівники навчальних закладів, наражаються на певні труднощі в роботі: змінюються, розширюються їх функції, ускладнюється їх роль. Причину варто шукати у стані справ, коли школа із закритої системи перетворюється у більш складну відкриту систему. Саме тому процес усвідомлення цих процесів і адаптації до них вимагає терпіння і часу, а також – підготовки професійного керівника, який є висококваліфікованим фахівцем і в галузі управління навчальним закладом, і у навчально-виховній роботі. Адже управлінська діяльність має «подвійний» предмет діяльності: керівник повинен бути і менеджером, і педагогом. Це означає, що на сучасному етапі розвитку середньої освіти сучасний керівник навчального закладу повинен успішно здійснювати як управлінську, так і педагогічну діяльність, забезпечуючи реалізацію цілей і змісту навчально-виховного процесу та різноманітних форм між суб’єктних відносин у нових умовах.
Подолати суперечності між фактичним рівнем професійної компетентності директорів загальноосвітніх навчальних закладів (ЗНЗ) і необхідними для сучасного управління знаннями і вміннями в умовах інформаційного суспільства можливо шляхом використання інформаційно-комунікаційних технологій.
Управлінська діяльність керівника ЗНЗ має враховувати весь спектр можливостей сучасних інформаційних технологій. Впровадження засобів інформаційних технологій в управління ЗНЗ здійснюється за такими напрямами:
-
використання управлінського комп'ютерного комплексу, до якого входять:
-
комп'ютерні задачі, які використовуються в процесі управління всією соціально-педагогічною системою ЗНЗ в цілому (комплексні комп'ютерні задачі);
-
комп'ютерні задачі, що систематизують, автоматизують і роблять ефективнішою найбільш рутинну діяльність учасників управління ЗНЗ (комп'ютерні задачі підтримки);
-
-
інформаційне спілкування засобами комп'ютерних технологій із зовнішнім середовищем і використання отриманої інформації в управлінській діяльності і діяльності ЗНЗ в цілому.
Для реалізації цього напряму необхідно:
-
організувати отримання інформації від державних і регіональних органів управління, органів місцевого самоврядування, органів управління освітою, закладів освіти та ін. засобами електронної пошти (для цього можна використати середовище розроблене лабораторією інформаційних технологій ФМГ №17 м. Вінниці);
-
організувати постійний пошук інформації у мережі Інтернет, яка необхідна для наукової організації управління ЗНЗ і повноцінного функціонування всіх його підсистем;
-
створити інформаційний простір ЗНЗ.
Процес удосконалення діяльності соціально-педагогічної системи школи в сучасних умовах потребує нових управлінських підходів. На перший план виходить організація комп'ютерного забезпечення підсистем діяльності ЗНЗ. Програмне забезпечення у вигляді окремих задач або їх груп на основі блоків відповідальності адміністрації ЗНЗ значно підвищує ефективність роботи управлінського персоналу. Особливе місце займає в цьому процесі Інтернет.
Одним із суттєво нових аспектів управління навчальним і виховним процесом в ЗНЗ є надання можливості учням використовувати Інтернет при підготовці до уроків, для спілкування з однолітками з інших міст і країн світу. Шкільні бібліотеки повинні трансформуватися в інформаційні центри, де поряд із звичайними матеріалами інформація повинна зберігатися на аудіо- і відео- касетах, компакт-дисках, дискетах, вінчестерах комп'ютерів та ін. Обов'язковим є доступ комп'ютера, розташованого в бібліотеці, до Інтернету. Бібліотеки повинні стати медіотеками. Учням і вчителям, завдяки новим інформаційним технологіям, однаково доступні шкільна бібліотека, бібліотека ім. В.Т. Вернадського в м. Києві (www.nbuv.gov.ua/eb/index.html) і бібліотека Конгресу США (www.loc.gov) та ін. Важливим елементом використання Інтернет-технологій є аналітична робота адміністрації ЗНЗ щодо навчальних комп'ютерних програм, які можна отримати через Інтернет, відповідність їх діючим навчальним програмам з різних предметів. Найбільш забезпечені навчальними комп'ютерними програмами, які можна отримати через Інтернет є такі предмети, як фізика, хімія, іноземна мова. Актуальним є питання використання нових інформаційних технологій при реалізації управління сільським ЗНЗ, бо завдяки цим технологіям вони мають можливість суттєво поліпшити рівень своєї роботи.